Кафедра інформатики та методики її викладання
Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

«ОСОБЛИВЕ ДИТИНСТВО»

Автор: Алина Бондарец. Дата публікації: 31.01.2014.

Теги: самодопомога, підтримка

1. Назва проекту – “Особливе дитинство”
2. Обґрунтування актуальності проекту.
Страшний діагноз «дитячий церебральний параліч» змушує всю сім'ю малюка жити в страху приреченості. На жаль, в нашій країні інвалідність зазвичай сприймається як неможливість жити повноцінним життям, але нерідко в силах батьків подарувати своїй дитині шанс на практично нормальне життя. Цієї категорії громадян в нашому місті, на жаль, є чимало. Такі люди, зазвичай, є відокремленими від суспільства, оскільки останнє не завжди готове приймати дітей з діагнозом ДЦП, а в цілому, просто не знає як себе з ними поводити.
Багато «особливих» дітей живуть в дисфункціональних сім'ях. Злидні, алкоголізм, наркотики, насильство і злочинність - це атмосфера, в якій вони постійно знаходяться. Така ситуація загрожує їх фізичному, емоційному, розумовому і духовному розвитку. Типова «особлива дитина» - це дитина, яку виховує непрацююча мати-одиначка. Живуть вони, як правило, на пенсію дитини і дитячу допомогу. Допомогу отримують в основному від бабусь, якщо вони є. Особливо це актуально на сьогоднішній час, коли економічна криза суттєво відображається на житті пересічних громадян нашого міста.
Нерідко батьки не знають до кого звернутися з вирішенням щоденних насущних проблем. Ця категорія населення є особливо вразливою і дійсно мало захищеною.
Головною метою проекту є організація дозвілля для дітей з діагнозом ДЦП та їх батьків. Завдяки такому проекту ми зможемо подолати культурну ізоляцію дітей з обмеженими можливостями та забезпечити їх інтеграцію у міський соціум. Також у межах проекту для батьків створюватимуться групи самодопомоги, де батьки зможуть обмінюватись досвідом по догляду за такими “особливими” дітьми. Крім цього буде задоволена потреба у спілкуванні через створення груп такого типу.
3. Цілі і завдання проекту.
Цілі проекту:
- Обмін наявним досвідом та набуття нових знань по догляду за дітьми з діагнозом ДЦП.
- Налагодження довготривалої роботи з батьками та дітьми даної категорії населення.
Завдання проекту:
- Створення групи самодопомоги для батьків, в сім”ях яких є діти з особливими потребами.
- Привернення уваги суспільства, структур влади до проблеми соціокультурної реабілітації дітей з обмеженими можливостями.
4. Терміни реалізації проекту.
Реалізація проекту розрахована на 3 (три) місяці.
5. Анотація проекту з обґрунтуванням доцільності вирішення проблеми конкретними пропонованими авторами методами.
За словами В.А. Сухомлинського «діти повинні жити у світі краси, казки, фантазії ... » Діти з обмеженими можливостями, як і їхні здорові однолітки, теж повинні бути включені в різні види активного відпочинку. На думку фахівців (Л. С. Виготський, Ж. Піаже), крім проблем, пов'язаних з психофізичним розвитком, у особливих дітей багато труднощів соціокультурного характеру, тому вкрай важливо їх спілкування з дітьми , так як саме спілкування стимулює у них механізм наслідування «правильної поведінки».
На сьогоднішній час в місті проживає більше тисячі дітей з особливими потребами. Цільовою групою, на яку спрямований проект, є сімї, в яких виховуються діти з діагнозом дитячий церебральний параліч. Їх в місті є близько 200. Кожний день батьки цих дітей зустрічаються з гострим питанням: де знайти гроші на лікування та профілактичну підтримку дитини. Проте для них, набагато гострішими є психологічні проблеми. Ця категорія населення попадає під ізоляцію від життя суспільства. Відповідно у батьків автоматично звужується коло людей, для яких вони та їх діти, є дійсно небайдужими.
Вибір запропонованих шляхів вирішення проблеми обґрунтовується дослідженнями відомих науковців.
Наприклад, як відомо, спілкування з тваринами спрятливо впливає на людину: щоденні прогулянки з собакою позбавляють від гіподинамії, а погладжування кішки заспокоює нерви. Останнім часом тварин стали активно використовувати і при реабілітації людей з важкими захворюваннями - дитячим церебральним паралічем (ДЦП), олігофренією, затримкою психічного розвитку, наркоманією. З'явилися цілі методики занять з тваринами - терапевтами. При розробці екскурсії ми також маємо на меті використовували терапевтичний вплив тварин на дітей і надати можливість дітям безпосередньо контактувати з деякими найбільш безпечними тваринами: акваріумними рибками (через скло акваріума), черепахами, козами, кроликами.
Організація відпочинку у Аквапарку слугуватиме своєрідним курсом гідротерапії, адже лікування водою – це водні вправи із лікувальною та профілактичною метою. Басейн має мілководні ділянки, і це дозволяє виконувати вправи в межах необхідної глибини. В цілому використання властивостей води, таких як збільшення плавучості, опір і турбулентність, допомагає зняти біль, розслабитися, відчути велику гнучкість, а також підвищити загальний тонус і поліпшити самопочуття. Саме цього ефекту ми й прагнемо досягти під час перебування в аквапарку.
Екскурсія Тернопільським озером носитиме просвітницький характер. Діти та їхні батьки отримають можливість насолодитись красою озера та краєвидами Тернопілля.
Отож, на мою думку, реалізація такої програми є одним із етапів успішного виздоровлення дитини.
6. Кадрове забезпечення проекту з описом кількісного і якісного потенціалу команди проекту.
В реалізації проекту братимуть участь працівники залучених фондів, волонтери а також спеціалісти, запрошені до співпраці із ТНПУ імені Володимира Гнатюка (Інститут психології та педагогіки. Кафедра практичної психології).
Проект буде реалізовуватись у сумісництві із окремим благодійним фондом, який матиме бажання бути співорганізатором.
7. Критерії оцінювання ефективності проекту.
Ефективність проекту оцінюватиметься на основі проведення соціального опитування серед батьків, які взяли участь у даному проекті.
8. Передбачувані кінцеві результати, перспективи розвитку проекту, довгостроковий ефект.
Очікувані результати:
1) підвищення і розширення професійних навичок у батьків;
2) покращення емоційного стану дітей з особливими потребами;
3) відновлення соціальних контактів батьків в сім’ях яких є діти з діагнозом ДЦП;
4) підвищення соціального рівня даної категорії громадян;
5) позитивні емоції та відновлення відчуття замученості до суспільства у батьків;
6) відчуття опіки, турботи і захищеності у даної категорії населення.
Довгострокові результати:
1) щорічно діюча програма організації дозвілля для сімей, у яких є діти з особливими потребами;
2) підвищення уваги міського соціуму, структур влади та бізнесу до проблеми дітей з обмеженими можливостями;
3) внесення нових пріоритетів в роботу з особливими дітьми міських закладів культури – театру, бібліотеки.
9. Ресурсне забезпечення проекту.
Для забезпечення ефективного проведення проекту буде використовуватись приміщення благодійного фонду-співорганізатора, де й будуть організовуватись групи самодопомоги для батьків. Також співпрацювати можуть й декілька фондів, які забезпечуватимуть матеріальну базу проекту.

Блог: http://alinabondarets.blogspot.com/

назад