Кафедра інформатики та методики її викладання
Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

Вивчення феноменів. Школа без стін. Магія води

Автор: Людмила Заброцька. Дата публікації: 15.02.2018.

Теги: феномени, phenomenon-based learning, мотивація, інтегрований урок, міжпредметність

Школа без стін, навчання без оцінок. Звучить, як справжній рай для лінивих учнів. Але насправді це далеко не так. Із таким девізом розвивається сучасна школа у Фінлянідії, де вже протягом кількох років використовують методологію "вивчення феноменів." Зацікавившись більше самою ідеєю, захотілося підготувати проект, який можна було б справді реалізувати у школах України. Що ж такого незвичайного придумали ті фіни, що так зацікавлює педагогів з усього світу?

Уявіть, що ви учень 4 класу і впродовж цілого тижня вивчаєте одну лише тему – "Вода." У понеділо у вас всі уроки лише з природознавства, де ви малюєте кругообіг води в природі, бесідуєте з вчителем біля озера про те, чому утворюється пара. А у вівторок у вас англійська мова, де ви вивчаєте цікаві вирази, пов’язані з водою. І так до кінця тижня – та ж вода, але зі сторони математики, музики, фізики... Здавалось би, така просто ця вода, а скільки предметів вона може у собі поєднати.



Насправді так можна поєднати будь-який феномен, будь-яку річ, яка нас оточує. Як тільки ми навчимося дивитися на одне і те ж, але з різних сторін, нам буде легше досягати компромісів, знаходити нестандартні виходи із ситуацій. Починаючи зі школи, де учні вивчають воду зі всіх сторін, далі вони починають розуміти, що так можна подивитися на будь-яку ситуацію. Проста ідея – але результати можуть змінити цілі покоління.

"У вільній атмосфері навчаються групи або класи, зібрані з дітей різного віку. Причому на «уроках» не викладають окремі предмети – математику, фізику чи географію, а вивчають «феномени», «явища», розбирають якісь практичні приклади з реального життя. Таким чином, у Фінляндії зламано бар’єри не тільки між приміщеннями, але й між класами та предметами." Так говорить про систему вивчення феноменів Максим Писаревський. І справді, сучасній освіті так бракує зв’язку теорії і практики. Згадайте, як ви будучи учнями сиділи весь час за партою і лише писали та читали. Чи було у вас багато дослідів? А чи є вони зараз у ваших дітей на уроці? Здається, нам давно треба починати вимагати змін.



Хочеться вірити, що у найближчому майбутньому, нам вдасться відвести своїх дітей у школи, де багато простору, немає стандартих парт, де учні не дивляться один одному в спину. Ми побачимо, що дітям цікаво вчитися і те, що вони вивчають розвивають у них вміння милити критично та креативно. Як тільки наша освіта почне розвиватися у такт із змінами, які нас оточуюють у світі технологій, то і швидше розвиватиметься наша країна.

Ми прагнемо:
Формувати систему знань, умінь і навиків на основі міжпредметних зв’язків.
Виховувати дбайливе ставлення до води (основи здоров’я).
Формувати усвідомлення важливості води для людського життя (природознавство).
Збільшувати словниковий запас з англійської мови на тему “Water” (англійська мова).
Розвивати духовну культуру особистості (музика).
Розвивати аналітичне мислення (математика).

Мета даного проекту тісно пов’язана із різними галузями знань, адже ми прагнемо розвинути та виховати багатогранну особистість, яка буде здатна пояснити суть речей. Більше того, групова робота, весела атмосфера та активна діяльність ні на мить не змусить вас нудьгувати.

назад