Кафедра інформатики та методики її викладання
Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

"Сонце- як джерело життя "

Автор: Оля Погребецька. Дата публікації: 08.02.2018.

Теги: Сонце,тепло,світло,захід,схід,радість,життя

Сценарій інтегрованого навчального проекту:
Тема проекту. «Сонце як джерело життя».
3 клас
Орієнтовні дослідницькі / проблемні запитання:
1. Що таке Сонце?
2. Чи можливе на Землі життя без Сонця?
3. Яку користь і шкоду несе для нас Сонце?
3. Чому взимку день коротший, а влітку – довший?
4. Яке значення сонячної енергії для нас?
Завдання проекту:
1. Дослідити значення Сонця для життя на Землі.
2. Встановити причинно-наслідкові зв’язки розташування Сонця відносно Землі взимку та влітку.
3. Навчити складати асоціативний кущ.
4. Розвивати творчість, уяву, фантазію дітей.
5. Вміти спілкуватися іноземною мовою.
6. Формувати навички дослідницької діяльності, узагальнити набуті знання вміння і навички та використовувати їх у повсякденному житті.
Очікувані результати:
На кінець тижня учні знатимуть:
• Що таке Сонце?
• Вплив Сонця на наш організм.
• Причини різної тривалості дня взимку і влітку.
та вмітимуть:
• спостерігати за тривалістю дня взимку та влітку;
• з’ясовувати користь і шкоду Сонця;
• пояснювати, навіщо потрібне Сонце і яка його роль у нашому житті;
• розв’язувати задачі на обчислення сходу і заходу Сонця, кругові приклади;
• складати асоціативний кущ, загадки, казки;
• характеризувати образ сонця у піснях, легендах;
• виготовляти аплікацію;
• спілкуватися іноземною мовою;
• обґрунтовувати свою позицію та слухати інших.

Таблиця очікуваних результатів навчання
№ з/п Назва освітньої галузі Очікувані результати навчання
1. Мовно-літературна З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників (вітання, знайомство, запитання, прохання, прощання) й доречно реагує на усну інформацію в діалозі
Сприймає монологічне висловлення (казку, вірш, розповідь про події з життя або про спостереження за чимось/ кимось)
Уживає відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня) лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо)
Малює або добирає ілюстрації до художнього тексту (казка, вірш), створює аплікації, ліпить (напр., персонажів казок тощо)
Висловлює свої думки і почуття з приводу простих медіатекстів (мультфільми, світлини)
2. Математична Відтворює в різних видах діяльності ймовірні та фактичні результати лічби об’єктів, що їх оточують (створює аплікацію, співає)
Розв’язує кругові приклади
Використовує знання про вивчені величини (час), вирішуючи конкретні життєві ситуації
Наводить приклади предметів у навколишньому світі, які мають форму площинної чи об’ємної фігури
3. Природнича Використовує інформацію, отриману з відомих мені та запропонованих іншими джерел (книги, фільми тощо)
Розповідає про власні емоції, які виникають під час спостереження
З’ясовує користь і шкоду Сонця;
Пояснює, навіщо потрібне Сонце і яка його роль у нашому житті.

4. Технологічна Створює та оздоблює виріб за зразком та власним задумом (розроблення ескізу виробу; використання матеріалів для оздоблення: папір)
Дотримується безпечних прийомів праці під час використання інструментів
Демонструє іншим результати власної діяльності
5. Здоров’язбережувальна і соціальна Пояснює, як сонце впливає на здоров’я людини
Об’єднується з іншими дітьми у групу для навчання та гри Виконує запропоновану роль у мікрогрупі (команді), погоджуюсь із рішенням команди Спілкується з вчителями, однокласниками
6. Громадянська Вислуховує думку співрозмовника, висловлює свій погляд, шануючи гідність інших Висловлює свій погляд, шануючи гідність інших Залучає людей, зокрема тих, які відрізняються від нього/неї, до навчання Надає допомогу тим, хто її потребує, і висловлює вдячність за підтримку
7. Мистецька Сприймає (слухає) твори мистецтва
Малює графічними матеріалами, фарбами Ліпить з пластичних матеріалів Використовує всю площину аркуша


Методичні рекомендації для учителів:
1. Інтегрований проект сприяє різнобічному розгляду учнями об’єкта (в нашому випадку Сонця).
2. Інтеграція змісту на уроках повинна забезпечувати вищий рівень узагальнення і систематизації інформації.
3. Головною метою інтегрованого проекту має бути не виклад максимального об’єму інформації, а формування цілісної картини світу і підвищення пізнавального інтересу учнів.
4. Враховуючи те, що учень не може довго сприймати одноманітної інформації, поєднання в проекті декілька навчальних предметів забезпечує активізацію пізнавальної діяльності дітей, стимулює інтерес до навчання, показує взаємозв’язок навчальних дисциплін, зв’язок з життям.
5. Вчителеві потрібно пам’ятати, що в основі інтегрованого проекту повинна бути близькість змісту теми з різних напрямів та їх логічний взаємозв’язок.
Дидактичні матеріали для учнів:
зображення анаграми, картки з круговими прикладами, смайлики сонечка, малюнки із зображенням погоди (сонячна, дощова, вітряна), малюнки сонця.
Під час виконання проекту використовуємо такі форми роботи: індивідуальна, колективно-групова, фронтальна.
День 1:
І. Ранкова зустріч.
1. Привітання
Вітаємося з учнями та просимо їх привітатися один з одним, додаючи до власного імені пестливу назву «cонечко». Наголошуємо на правильному звертанні (Марійко, Васильку, Тарасе, Олеже). Наприклад, «Доброго ранку, cонечко Марійко!»
2. Декламування вірша Марії Чумарної «Колом сонечко іде…», використовуючи засоби пантоміми.
ІІ. Визначення теми інтегрованого тижня.
1. Привітання.
2. Розгадування анаграми.
1 4 3 2 5
С Ц Н О Е

Після визначення теми інтегрованого тижня проводимо із дітьми роботу над складанням загадок про сонце.
Вправа «Створення проблемної ситуації». Проблемне запитання «Чи можливе життя без Сонця?».
ІІІ. Створення асоціативного куща «Сонце»
Питаємо в дітей, що спадає їм на думку, коли вони чують слово «сонце». Записуємо на дошці (фліпчарті) всі слова-асоціації, які діти промовляють, не обговорюючи їх.




тепло ласкавий світло

СОНЦЕ ласкавий

добрий життя посмішка енергія

ІV. Дослід. Чи може жити рослина без сонячного світла?
V. Розвязування задач про тривалість сходу і заходу сонця.
1) Сонце зійшло о 6 год 35 хв. Тривалість дня становила 11 год 10 хв. Визнач час заходу Сонця.
2) Тривалість дня – 16 год 17 хв. Сонце зайшло о 9 год 5 хв вечора. Визнач час сходу Сонця.
VI. Рухлива гра «Сонечко».
День 2:
І. Хвилинка споглядання за сонечком (якщо день сонячний)
ІІ. Спілкування англійською мовою. Розповідь дітей про погоду.
ІІІ. Виготовлення аплікації «Сонячна галявина».
ІV. Характеристика образу сонця у пісні (Леонід Ямковий «Сонечко»).
V. Розв’язування кругових прикладів в команді (на основі асоціації про форму Сонця).
День 3:
І. Складання казки про сонце. Фронтально-колективна робота.
ІІ. Спостереження за тривалістю дня взимку (влітку), встановлення відмінностей різної тривалості дня, з’ясування причини таких змін.
ІІІ. Створення проблемної ситуації (Чому жучок Божа корівка має ще іншу назву – «сонечко»?).
ІV. З’ясування користі і шкоди сонячного проміння.

День 4:
І. Екскурсія по шкільному подвір’ї (в сонячний день!).
ІІ. Добір прикметників до слова «сонце».
ІІІ. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм» (Чому ми носимо сонцезахисні окуляри?).
ІV. Формування уявлення про коло, круг.

День 5:
І. Бесіда «Символ Сонця як народний символ»
ІІ. Виконання композиції «Сонячний день». Колективна робота.
ІІІ. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм» (Чому ми носимо сонцезахисні окуляри?).
ІV. Інтерактивна вправа «Займи позицію» (Сонячна енергія корисна чи шкідлива для нас?).



Блог: https://www.blogger.com/blogger.g?blogID=2374807057151982359#allposts

назад