Кафедра інформатики та методики її викладання
Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

Ярослав Мудрий - великий українець (Усова Оксана, Лабан Марія)

Автор: Оксана Усова. Дата публікації: 18.02.2016.

Теги: Українець, гідність, свобода, народ, святині, єдність, Україна, мудрість, Ярослав, святині, любов, велич, віра, закон, правда, князь, гордість, минуле

Урок з історії України
(для учнів 5 класу)
Тема: Ярослав Мудрий – великий українець.
Мета: Ознайомити учнів з ідеями Української хартії вільної людини. Розглянути другу новелу хартії «Бути українцем» на прикладі постаті Ярослава Мудрого – найвеличнішого українця усіх часів. У цікавій формі уявної подорожі ознайомити учнів з життям та діяльністю великого князя Ярослава Мудрого, визначити його роль і місце в історії України. Продовжити роботу з розвитку в школярів умінь самостійно здобувати знання, аналізувати історичні джерела, робити висновки. Виховувати почуття патріотизму на прикладі Ярослава Мудрого, тягу до знань, освіти, культури.
Тип уроку: урок-подорож, урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання та матеріали: карта "Київська Русь в ІХ – ХІ ст.”, підручник, малюнки, портрет князя Ярослава, пазли для складання карти України, костюм для образу Ярослава Мудрого.
Очікувані результати. Після цього уроку учні:
- ознайомляться із Українською хартією вільної людини;
- зрозуміють значення ідеї «Бути українцем»;
- вдосконалять навички складання схеми-портрету історичної особи;
- навчаться визначати роль і місце особи в історії;
- на прикладі постаті Ярослава Мудрого зрозуміють роль Батьківщини та рідного народу у їхньому житті.
План уроку:
I. Організаційна частина.
1.1 Привітання вчителя.
1.2 Повідомлення теми уроку.
1.3 Ознайомлення учнів із Українською хартією вільної людини.
1.4 Короткий виклад новели «Бути українцем».
II. Актуалізація пізнавальної діяльності учнів.
2.1 Декламація вірша про Ярослава Мудрого.
2.2 Запитання до учнів щодо подій про які йдеться у вірші.
2.3 Машина часу. Повернення у період Київської Русі.
2.4 Запитання до учнів: Чому Ярослава Мудрого можна назвати великим українцем?
III. Брейн-ринг «Ярослав Мудрий – великий українець».
IV. Оцінювання досягнень учнів, підбиття підсумків.
V. Висновок. (Як приклад діяльності Ярослава Мудрого допоможе нам стати справжніми українцями).
Хід уроку:
I. Вчитель. Доброго дня, шановні учні! Сьогодні ми проведемо з вами цікавий урок на тему «Ярослав Мудрий – великий українець». Щоб ви зрозуміли чому саме така назва нашого уроку, і як постать Ярослава Мудрого пов’язана з Україною, я ознайомлю вас із Українською хартією вільної людини.
Українська хартія вільної людини – це документ, що відображає життєві орієнтири для українського суспільства, і водночас дає поштовх до об’єднання всіх людей, які хочуть доброго і гідного життя в Україні і навколо неї, вона була складена ініціативною групою «Першого грудня», і підписана 1 грудня 2012 року. Зачитаю вам коротке звернення учасників групи до українців:
Наріжними каменями нашої Хартії є три прості думки:
- Перше. Відповідальність за своє життя, а отже, його успіх, добробут і щастя, нікому не може бути переданою. Ми самі несемо відповідальність за себе.
- Друге. Мораль і духовні цінності не можуть бути відкладеними на завтра. Вони завжди потрібні сьогодні.
- Третє. Ми будуємо те, що уявляємо, а отже, від глибини, масштабу і творчого хисту нашої уяви залежить наше майбутнє.
Хартія складається із 10 новел. Наше завдання розглянути 2 новелу «Бути українцем».
Бути українцем означає усвідомлювати свою причетність до України і розвивати інтелектуальну, духовну та політичну україноцентричність: внутрішню – ту, яка постає з особистого зусилля кожного з нас, - єдність нашого народу, його земель, культури, історії і майбутнього. Бути українцем означає володіти українською мовою або прагнути до оволодіння нею: не лише мова робить з нас українців, але саме та колосальна енергія, яка походить від особистого зусилля дбати про українську мову, навчитися і спілкуватися нею, й перетворює нас із населення в єдиний народ.
II. Учні, а зараз ми заглибимося в історію нашої держави, яка сягає часів Київської Русі, і спробуємо зрозуміти чому князя Ярослава Мудрого називають найвеличнішим українцем усіх часів.
2.1 На фоні приємної мелодії учитель декламує вірш Р. Завадовича:
"Ярослав Мудрий”.
Свого батька гідний сину,
Ти підніс до сили, слави,
До могуття Батьківщину.
А над Сяном, край кордону,
Гарний город збудував ти,
І щоб пам’ять не пропала,
Ярославль його назвав ти.
Пильнував ти, Ярославе,
Щоб жили по правді люди,
Щоб законом справедливим
І твої судили суди.
І про те подбав ти, княже,
Щоб коштовним самоцвітом,
Прибраний увесь, багатий,
Блиснув Київ перед світом.
Ти здвигнув собор Софії
З каменю і срібла-злата,
Ще й тепер про тую славу
Мріють Золоті ворота.
Скрізь з пошаною по світі
Твоє вчення споминали,
Королі, князі, вельможі
В тебе ласки забігали.
2.2Учитель. Про які славні справи князя Ярослава переповідає автор вірша? Які історичні факти ми можемо встановити?
Учні мають визначити, що Ярослав Мудрий:
- Зміцнив, розбудував Київську Русь.
- Підніс міжнародний авторитет.
- Збудував м.Ярославль.
- Упорядкував закони.
- Збудував Софіївський собор.
Учитель доповнює, що за часів правління Ярослава Мудрого засновуються школи; укладається перший літописний звід 1037 – 1039 рр.; заснована перша на Русі бібліотека, що нараховувала 950 томів. Період князювання Ярослава Мудрого – вершина могутності Київської держави.
Учитель. Тож давайте більш детально познайомимося з часами правління князя Ярослава Мудрого.
2.3Давайте уявимо, що вчені винайшли машину часу, і ми з вами потрапили в часи Київської Русі. Але наш час перебування в стародавньому Києві обмежений – всього 10 хвилин. Тому, щоб якомога більше дізнатися про часи правління Ярослава, давайте розіб’ємось на групи, а потім поділимося своїми враженнями.
Отже, 1-ша група має дізнатися про те, як Ярослав став Великим князем, як він отримав владу, адже його батько – Володимир – не встиг скласти заповіт.
2-га група "зустрінеться” з боярами і дізнається, яким був політичний устрій держави, хто і як здійснював владу.
3-тя група "зустрінеться” з послами інших держав і з’ясує, у яких відносинах був Ярослав із сусідами та європейськими державами. Кожна група в межах 3 хв. ділиться враженнями про подорож.
2.4 Учитель. А зараз, любі друзі, згадайте новелу хартії «Бути українцем» і проаналізуйте які її положення характеризують постать Ярослава Мудрого.
III. Брейн-ринг «Ярослав Мудрий – великий українець» (20хв.)
Учні діляться на 2 команди, кожна придумує назву та девіз команди. Вчитель повинен заздалегідь придумати 13 запитань і підготувати пазли, щоб на завершення брейн-рингу скласти карту України, для більшої зацікавленості учнів вчитель одягає костюм Ярослава Мудрого і ставить учасникам запитання по історії Київської Русі. За 1 правильну відповідь команда отримує 2 пазли = 2 області України. Перемагає та команда, яка назбирає більше областей. На завершення гри команди складають єдину карту, що символізує єдність українського народу.
Запитання до брейн-рингу:
1. Ім’я відомого київського літописця. (Нестор).
2. Ім’я митрополита, який написав визначний твір "Слово про закон і благодать”, де вперше підкреслено значення Києва як столиці. (Іларіон).
3. Ім’я старшого сина Ярослава Мудрого. (Ізяслав).
4. Ім’я дочки Ярослава, яка стала французькою королевою. (Анна).
5. Назва міста, з яким своєю пишністю змагався Київ. (Константинополь).
6. Споруда, збудована Ярославом Мудрим на місці битви з печенігами. (Храм).
7. Збірник законів, які видав Ярослав Мудрий. («Руська правда»).
8. Як звали дружину Ярослава. (Інгігерда).
9. Купюра, на якій зображений Ярослав Мудрий (2 гривні).
10. Рік спорудження храму Софії Київської. (1037).
11. Завдання заспівати українську народну пісню.
12. Розказати про цікаві й унікальні звичаї українців.
13. Назвати національні меншини України.
IV. Підсумки, нагородження переможців національними сувенірами.
V. Отже, шановні учні, підіб’ємо підсумки нашого уроку. Сьогодні ви дізналися про цікаву і величну особу нашої історії – князя Ярослава Мудрого. Він був мужнім воїном, освітченою людиною, культурним діячем. За його великі здобутки перед державою і своїм народом його прозвали Мудрим. Діти, ви повинні брати приклад із князя Ярослава: бути патріотами своєї держави, шанувати рідну мову і культуру, любити свій народ і знати його історію, бути справжніми українцями.
Учні, дякую вам за співпрацю. До побачення!

Блог: http://oksanamariya.blogspot.com/

назад